Schoon en veilig drinkwater

onzedoelen-drinkwaterAlgemeen
Schoon en veilig drinkwater is de basis voor een goede gezondheid. Wereldwijd hebben bijna één miljard mensen hier geen beschikking over. Dit zorgt voor ernstige gezondheidsproblemen, zoals uitdroging en infecties.

Vanaf 28 augustus 2011 tot en met 24 februari 2012 zijn Monique en Leon een half jaar in Tanzania geweest. Dit om aanwezig te zijn bij de realisatie van de eerste doelen: de bouw van een watertank van 60.000 liter water bij het plaatselijke ziekenhuis van Peramiho en de bouw van elf waterputten. Tien in het dorpje Likuyufusi en een elfde put in het dorpje Parangu.

Alle projecten zijn succesvol afgerond.

Comunity Based Home Care programma
De aanleg van dit waterproject gebeurt in het kader van het Comunity Based Home Care programma (CBHC). De achterliggende gedachte van het CBHC-programma is om vroegtijdiger in te zetten op preventie. Men zag dat er veel patiënten in het ziekenhuis opgenomen waren als gevolg van vies drinkwater. Schoon en veilig drinkbaar water zorgt voor minder patiënten in het ziekenhuis en daardoor meer plaats voor hen die het nodig hebben.

Creëren van draagvlak
Om onder de dorpsbewoners voldoende draagvlak en verantwoordelijkheid te creëren, is het belangrijk dat ze allemaal een steentje bijdragen aan de bouw en het onderhoud van de put. Dit is een van de speerpunten van het CBHC project. De realisatie van de waterprojecten verloopt dan ook in nauwe samenwerking met de lokale bevolking.

Wat doen wij, wat doen zij
De bewoners van de straat betalen allemaal mee aan de bouw. Daarnaast bouwen zij de put zelf onder toezicht van een vakman, fundi genaamd in het Swahili. Verder zorgen zij ook voor de zand, stenen en man(vrouw)krachten. Wij betalen de overig benodigde materialen zoals cement, kunststof buizen, het transport en de fundi (vakman).

Ook kinderen doen mee
Bij alle putten waren ook de kinderen betrokken. Ze sjouwden met zand en stenen, en tussendoor speelden ze met ons. Iedere keer als je hun in de ogen kijkt weet je weer waar we het voor doen: in ieder geval voor hun. Hopende dat zij, doordat ze nu schoon en veilig drinkbaar tot hun beschikking hebben, opgroeien tot gezonde volwassenen.

SONY DSC

Zang en dans
Ieder put is in gebruik genomen met veel zang en dans. Maar niet alleen dan. Ook tussendoor werd er veelvuldig gedanst en gezongen. Een ding moet men ze toegeven, ze vieren het leven op elk moment.