Balk boven pagina

Waterputten Likuyufusi

Van september 2011 tot en met februari 2012 hebben we elf waterputten gerealiseerd. Tien daarvan in het dorpje Likuyufusi.

Likuyufusi
Likuyufusi is een klein dorpje op zo’n 5 kilometer afstand van Peramiho. Het ligt aan de doorgaande weg van Songea naar Peramiho. Er wonen 2180 inwoners.

Opknappen en nieuwe
De eerste vijf putten zijn putten die hersteld en uitgebreid worden. De oude bron is vaak opgedroogd. Er wordt nu gezocht naar nieuwe bronnen. Deze worden dan opgegraven en via gemetselde sleuven naar de put geleid. De laatste vijf putten worden compleet nieuwe putten.

Samen met de lokale bevolking
De (ver)bouw van de waterputten verloopt in nauwe samenwerking met de lokale bevolking. Per ‘straat’ wordt een waterput gerealiseerd. De bewoners van de straat betalen allemaal mee aan de bouw. Daarnaast bouwen zij de put zelf onder toezicht van een vakman, fundi genaamd in het Swahili. Verder zorgen zij ook voor de zand, stenen en man(vrouw)krachten. Wij betalen de overig benodigde materialen zoals cement, kunststof buizen, het transport en de fundi (vakman). Hieronder delen Monique en Leon hun ervaringen met u.

Waterput 1
De eerste waterput is was meteen een van de meest indrukwekkende. Van een vieze waterpoel naar een waterput met een dikke straal schoon en veilig drinkwater.

SONY DSC

Op maandag 31 oktober 2011 is de put in gebruik genomen. De put werd vrijgegeven onder het genot van een dansje en luid gezang. Monique: “Erg indrukwekkend om mee te mogen maken. En geweldig om dit te mogen doen.”

Waterputten Likuyufusi Waterputten Likuyufusi Waterputten Likuyufusi

Waterput 2
De tweede put is op woensdag 2 november, in gebruik genomen. Hij was zelfs in drie dagen klaar. De mensen werken heel hard en zijn erg betrokken bij het project. Bij deze eerste twee putten zijn we nauw betrokken geweest. We hebben zelf meegeholpen en zijn dagelijks aanwezig geweest. Zo krijg je een binding met de put, het werk en de mensen. Er is in die dagen een hechte band ontstaan tussen ons en de bewoners. Heel erg indrukwekkend. Tussen de middag hebben we samen met de werkers gegeten. Enkele vrouwen koken op de werklocatie, op zelf gemaakte vuurtjes. We eten (met de handen natuurlijk) ugali (een maismeelbrij), daga (kleine gedroogde visjes) en groenten. Zelf hebben wij een tomatensalade meegenomen. Die ging er bij hun ook goed in. Als verrassing hebben wij gisteren voor een toetje gezorgd: een heerlijke papaya.

SONY DSC

Waterput 3
De werkzaamheden aan de derde put zijn gestart op donderdag 3 november en zijn afgerond op maandag 7 november.

Waterput 4
Op 26 november 2011 is waterput nummer 4 gereed gekomen. Ook bij deze put waren weer veel kinderen betrokken. Iedere keer als je hun in de ogen kijkt weet je weer waar we het voor doen: in ieder geval voor hun. Hopende dat zij, doordat ze nu schoon en veilig drinkbaar tot hun beschikking hebben, opgroeien tot gezonde volwassenen.

Hieronder zie je een foto van de put zoals we hem de eerste keer aantroffen. De put was ruim 10 jaar oud.

Waterputten Likuyufusi Waterputten Likuyufusi Waterputten Likuyufusi

Het is iedere keer weer een mooi en indrukwekkend moment: de eerste keer schoon en veilig drinkwater uit de pijp, in een emmer. 14 huishoudens hebben we blij gemaakt. We moeten hun dank dan ook aan jullie overbrengen:

Namens alle mensen van deze 14 huishoudens: ASANTE SANA!

Na de ingebruikname hebben we met zijn alle thee gedronken en rijst gegeten. De thee was gemaakt van het eerste water. En de rijst is er in gekookt. Het smaakte voortreffelijk. Op maandag 28 november zijn we van start gegaan met waterput nummer 5.

Waterput 5
Deze 5e waterput is 1 december gereed gekomen. Op de helft van ons verblijf in Tanzania zijn we ook op de helft van onze waterputten.

10 huishoudens gaan gebruik maken van deze put. Er was op deze lokatie minder water dan op de andere. Maar het is nu aan het einde van het droogteseizoen en dat is hier normaal. Blijkbaar is er vanaf januari weer een grote straal met water. De pijp in deze put wordt, als er geen water wordt gehaald, voorlopig afgesloten met een houten stop. Zodoende kan de voorraadtank vol lopen en heeft men een kleine voorraad water. De laatste sluit de put af, zodat er snel water is voor de volgende. De werkzaamheden werden vandaag afgesloten met een lunch (ugali, bonen en kool) en met lokaal bier. Dit laatste heb ik maar afgeslagen.

Waterput 6
Waterput 6 was een vluggertje. Deze is op maandag 5 december gereed gekomen. Een Sinterklaas surprise. De originele bouw van deze put was in 2002, met een kleine renovatie in 2009. Nu was er zo veel water dat het niet meer in de put, maar er naast en via de trappen omlaag liep. Dat is nu verholpen en er komt weer een dikke straal uit de pijp.

Waterput 7
Waterput 7 is sinds 13 december een feit. De betonnen omranding van de put was nog goed alleen liep het water overal, behalve daar waar het naar de pijp moest stromen. Tevens stond je ongeveer 10 centimeter in het water om een emmer onder de pijp te plaatsen. dat is nu mooi verholpen en er is weer volop water. De foto’s geven helaas geen reeel beeld van de werkelijkheid. Het is nauwelijks te zien maar de vrouwen kunnen nu weer droog water halen en de emmer blijft op de grond staan. Voorheen ging de emmer drijven op het water. In eerste instantie leek het een kleinere klus maar door hevige regenval zijn ze twee keer opnieuw moeten gaan graven omdat alles was weggespoeld. Als het hier regent, dan regent het hier ook echt!

Waterput 8
Sinds zaterdag 17 december is waterput 8 ook een feit. Het was nog een hele zoektocht om voldoende water te vinden. Uiteindelijk is het eindresultaat beter als de beginsituatie. Het water stroomt hier echter niet zo hard uit de pijp als bij de andere putten. Maar de bewoners zijn tevreden. Ze hebben weer schoon en veilig drinkwater. De afsluiting hebben we niet meegemaakt omdat we stonden te koken voor het vaste bouwteam.

Vandaag hebben we een foto kunnen maken van de gerenoveerde put. Enkele bewoners waren hiervoor extra van het land gekomen om de foto op te fleuren.

Waterput 9
Op 19 december zijn we gestart met waterput nummer 9. Het water van deze put is bestemd voor de consumptie van de kinderen van de lagere school van Likuyufusi. Vanmorgen stonden ze klaar om mee te helpen.

Waterputten Likuyufusi

Begin 2012 waren alle waterputten een feit. Hevige regenval heeft er voor gezorgd dat ze niet allemaal in 2011 gereed zijn gekomen.

Waterput nummer 9 is voor de lagere school van Likuyufusi. Samen met enkele kinderen en het hoofd van de school hebben we de nieuwe put op de foto gezet. Hevige regenval heeft er wel al voor gezorgd dat de beton niet meer grijs is maar al een rode kleur heeft gekregen.

Waterput 10
Waterput 10 ligt in de buurt van waterput 1. En zo is het cirkeltje helemaal rond. Geëindigd waar we zijn begonnen. Deze laatste waterput was helemaal kapot en nodig aan revisie toe.

Nu ligt er een mooie put waaruit schoon en veilig drinkwater komt.

Waterputten Likuyufusi

Monique heeft letterlijk een sprong in de lucht gemaakt toen de laatste put klaar was.

Waterputten Likuyufusi

We willen iedereen bedanken die hieraan heeft bijgedragen. Wij zijn trots op deze projecten en blij dat alles naar wens is verlopen. Op naar de volgende!

Lees hier het verslag van de waterput in Parangu.