Gezondheidszorg

St. Anna’s Health Centre

In Nederland vinden wij het vanzelfsprekend dat goede medische voorzieningen bij ons om de hoek liggen en voor iedereen beschikbaar zijn. Maar dat is niet vanzelfsprekend. We worden ons daar pas van bewust als het dreigt te verdwijnen. Zoals in 2014 in Weert toen het ziekenhuis daar dreigde te verdwijnen.

Nauwelijks medische voorzieningen
Zo’n twee miljard mensen over de hele wereld hebben geen toegang tot medische zorg. In Zuid-Tanzania zijn goede medische voorzieningen nauwelijks aanwezig. Jaarlijks overlijden veel vrouwen en baby’s tijdens de bevalling. Een veel voorkomende doodsoorzaak die met goede medische hulp en kraamzorg voorkomen kan worden. En daar zetten we ons voor in.

Opzetten van een operatiekamer
Ons doel is het opzetten van een operatiekamer in het St. Anna’s Health Centre, een klein ziekenhuis in Uwemba.

Bevolking en reikwijdte
Het ziekenhuis voorziet in de gezondheidszorg voor 12 omringende dorpen met een totale bevolking van ongeveer 25.000 mensen. Deze inwoners zijn voornamelijk boeren met een laag inkomen. Zij moeten hard werken voor hun inkomen en verdienen net genoeg om het gezin te kunnen onderhouden. Geld voor medicijnen en medische zorg is er vaak niet.

Pre- en postnatale zwangerschapszorg
Het St. Anna’s is vooral actief op het gebied van pre- en postnatale zwangerschapszorg, dat betekent dat het ziekenhuis zich vooral richt op de gezondheidszorg voor zwangere moeders, baby’s en kinderen tot 5 jaar.

Oude operatiekamerOm kraamsterfte te voorkomen moet het St. Anna’s Health Centre opgewaardeerd worden tot een zogenaamd ‘Comprehensive Emergency Obstetric Care’ kliniek. Een kliniek waar ook keizersneden kunnen worden uitgevoerd. Dit is ook één van de doelstellingen van de UNFPA (United Nations Family Planning Association) en één van de speerpunten van het Tanzaniaanse ministerie van gezondheidszorg. Een vereiste om een ‘Comprehensive Emergency Obstetric Care’ kliniek te worden is de aanwezigheid van een kleine operatiekamer. Op dit moment is deze wel aanwezig, maar deze voldoet niet meer aan de eisen die daarvoor gelden.

Noodtransporten
St. Anna's Health Centre UwembaVeel zwangere vrouwen komen weken of maanden voor de uitgerekende datum naar het ziekenhuis. Ze wonen te ver weg om anders op tijd voor de bevalling in het ziekenhuis te zijn. Maar ook in de relatief veilige omgeving van een ziekenhuis verloopt een bevalling in vele gevallen niet volgens het boekje. Een keizersnede is dan vaak nodig om moeder en/of kind te redden. In zulke noodsituaties worden de vrouwen met een, tot ‘ambulance’ omgetoverde, jeep vervoerd naar het Kibena ziekenhuis van Njombe.

De ligging
Dit ziekenhuis ligt op een afstand van 45 kilometer van Uwemba. Daarvan is 23 kilometer onverharde weg. In de droogteperiode is deze weg goed begaanbaar en leg je deze onverharde weg af in 18 minuten, en de gehele afstand in 45 minuten. Tijdens de regentijd is dat een ander verhaal. Dan verandert deze zandweg vaak in een rivier, spekglad en de bermen zijn nauwelijks nog te zien. Doorrijden is dan vaak niet mogelijk  waardoor ze vaak te laat aankomen in het ziekenhuis. Dan kan de reis oplopen tot meer dan drie uur, met alle gevolgen vandien. Doodgeboren baby’s of moeders die sterven tijdens de bevalling. In het ergste geval overleven beiden het niet. En dat is helaas eerder een regel dan een uitzondering. Een operatiekamer kan dan vele levens redden.

Mobile clinicMobiele clinics
Het St. Anna’s Health Centre organiseert maandelijks 5 clinics op locatie in omringende dorpen. Tijdens deze clinics geven ze hulp bij immunisatie en worden trainingen gegeven aan moeder op het gebied van gezondheidszorg voor de kinderen, ontwikkeling van de kinderen, informatie over hoe ziektes tegen te gaan en het behandeling van algemene ziektes. Het aantal clinics op locatie kan worden verhoogd wanneer er meer financiële middelen zijn. Dit zorgt er voor dat de gezondheid van zowel moeder als kind sterk verbetert.

HIV
Een ander belangrijk onderdeel van het werk heeft betrekking op HIV/Aids. Het controleren/testen op HIV/Aids wordt aangeboden wanneer de regering de testmaterialen levert. Het St. Anna Health Centre heeft speciaal hiervoor vijf verpleegkundigen opgeleid. In 2007 was dit een nationale campagne. Hierop reageerde de bevolking goed. De regering gebruikte de eerste 300 personen als een gemiddelde voor de resultaten van de campagne. Het bleek dat destijds 21% van het dorp Uwemba positief was met het Hiv-virus, het hoogste percentage met besmette mensen van heel het district.

Nu zijn er door het Health Centre ook vrouwen opgeleid, die zelf HIV/Aids hebben. Zij laten zien dat je er niet meer voor hoeft te schamen. Mensen komen nog steeds naar het St. Anna’s Health Centre om zich te laten testen. Echter komt de regering te vaak haar afspraken niet na om reageermiddelen en testmaterialen te leveren. Op dit moment beschikt het Health Centre niet over betrouwbare apparatuur om onderzoek te doen. Hierdoor kunnen mensen niet adequaat worden geholpen, blijven ze thuis met als gevolg dat de ziekte zich blijft verspreiden. Ook daar zetten we ons voor in.

Sterftecijfers moeders en kinderen – Nederland versus Tanzania
Hieronder ziet u de verschillen in de sterftecijfers van zwangere vrouwen en kinderen in Nederland en in Tanzania.

Sterftecijfers

Goede randvoorwaarden
Het opwaarderen van de kliniek in Uwemba staat al sinds jaren op de agenda van de Missionary Benedictine Sisters. Het ontbrak de nonnen niet alleen aan middelen, maar vooral aan artsen die in Uwemba wilden werken. Artsen bleven niet lang in Uwemba want in het kleine dorpje Uwemba zijn nauwelijks, zeg maar rustig geen, faciliteiten. Er valt niets te beleven. Uwemba ligt in een afgelegen gebied, op 2000 meter hoogte in de bergen van Zuid-Tanzania. Daarnaast is het door de hoge ligging is het er vaak vochtig en koud. In het regenseizoen kan de temperatuur ’s nachts dalen tot 3 graden Celsius.

Nieuwe jonge beginnende artsen wonen en werken liever in een grotere stad met meer mogelijkheden. Sr. Rosann heeft enkele jaren geleden besloten om eerst voor een stabiele basis te zorgen. Diverse nonnen hebben inmiddels een studie medicijnen gevolgd en afgerond en zijn als Clinical Officer gestationeerd in Uwemba. Een Clinical Officer is een basisarts, die voldoende opleiding heeft genoten voor het werken in een health centre en voor basiszorg, echter niet voor keizersnedes. Drie andere nonnen zijn werkzaam als verpleegkundige (grade A). Daarmee is de continuïteit gewaarborgd. Nu kan er eindelijk worden gedacht aan het uitbreiden van diensten. Een daarvan is het uitvoeren van keizersneden in noodsituaties.